برای کسب و کار تعریف های زیاده آمده که البته هیچ کدام برای توصیف انواع آن جامع و مانع نیست. من این تعریف که چکیده تعاریفی است که می شناسم را بیشتر می پسندم: مجموعه فعالیت ها و منابع با هدف ارائه ارزش به مشتری”. این کسب و کار ممکن فردی باشد یا سازمانی، ممکن است سود ده باشد یا ضرر ده و ممکن است فیزیکی باشد یا مجازی. البته از جنبه دسته بندی آخر، کسب و کار ترکیبی از مجازی و فیزیکی هم داریم که به آن click and mortar می گویند (کلیک نماینده مجازی و ملات نماینده فیزیکی است!).

همانطور که معلوم است کسب و کار یک مفهوم انتزاعی است، پس برای نمایش و تصویرسازی آن نیاز به یک ابزار داریم. این ابزار، مدل کسب و کار است. مدل کسب و کار ابزاری برای توصیف و نمایش منطق خلق و ارائه ارزش به مشتری است. مهیج ترین ابزار برای نمایش مدل کسب و کار، تابلوی طراحی مدل کسب و کار است که شالوده رساله دکتری الکساندر استروالدر و کتابی از او با نام خلق مدل کسب و کار است. اجازه بدهید امروز مرور کلی بر روی اجزای این تابلو داشته باشیم تا بعدا به کاربرد شگفت انگیز این تابلو و هر بخش آن در حوزه کسب و کارهای مجازی بپردازیم.

ادامه مطلب


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها